söndag 20 oktober 2013

Vad har hänt med de svenska kvällstidningarna?


Vad kan det bero på att de svenska kvällstidningarnas förstasidor har förändrats så under årens lopp? Rubriker om  kändisar, tv-program, bantning och sex blir allt större medan man får söka efter rubriker om viktiga händelser i världen.

                                             Bild: flickr.com Hampe
Jag undrar om det kan vara så att svenskarna läser mindre nu för tiden? Är det för jobbigt att läsa om tråkiga nyheter eller behöver man skvaller för att kunna få sina tidningar sålda? Det svenska folket har alltid läst mycket och så är det nog fortfarade men om man jämför de två svenska dagstidningarna med några utländska så liknar de svenskas förstasidor mer en veckotidning.

De viktigate nyheterna är synliga, förstås, men ofta har skvallerartiklar en bra plats på förstasidan. Idag läser jag i Aftonbladet om ännu en skandal på ett äldreboende och detta är fruktansvärt och förtjänar absolut att stå högst upp på sidan, men strax under den, lyder rubriken ”Chris blev kär vid första ögonkastet” och prinsessan Madeleine berättar om dejterna, den oväntade graviditeten och ostsuget”. Andra argument idag är förstås bantning, fler kändisnyheter och fotboll. Tycker svenskarna att det är viktigare att veta att Gwyneth Paltrow slår tillbaka mot otrohetsryktena än att en bortförd flicka har återfunnits? Det tror jag inte.

Även Expressen anser prinsessan Madeleine vara lika viktig som Svensk Damtidning. En artikel om henne är just i skrivande stund (20131020 – kl 8:45) långt uppe på första sidan. ”Det är Chris och jag mot världen”, säger prinsessan där. Missförtå mig inte, jag är lika glad för hennes skull som för alla andra som funnit sin kärlek, jag förstår bara inte varför hon behöver ha en så stor plats i en så viktig dagtidning när det händer viktga saker varje sekund i hela världen. Under artikeln om Madeleine kommer några nyhetsinlägg och en webbtest för svenskar som säger ”Tror du att din partner kan vara otrogen mot dig?”
Ska man läsa dagstidningar för att hitta nyheter? DN kan ju jämföras med med Le Monde, The Guardian och Repubblica.

Det är förstås underbart att man har tryckfrihet i Sverige! Helt fantastiskt! Men om jag snabbt vill veta vad som händer i världen är det bästa sättet att läsa i utländska tidnigar. Vad tycker ni?



Inga kommentarer: