söndag 2 februari 2014

Super Bowl - är det värt priset?

Inte har jag någonting emot att se Beckham halvnaken i H&Ms kalsonger, och jag antar att manliga åskådare njuter av att se Scarlett Johansson dricka med sugrör i tvn trots att  Sodastream tydligen har censurerat orginalreklamen. Men att en amerikan av tre hellre gör detta ikväll än andra aktiviteter förstår jag inte. Jag förstår heller inte att det ska kosta 25 miljoner kronor att visa en reklamsnutt på 30 sekunder i finalen.



                                                 Bild: http://www.flickr.com/photos/91985940@N08/

Visst har var och en rätt att lägga pengarna på vad de vill och visst betyder reklam mycket för företagen idag. PR är allt för att man ska överleva i den kommersiella världen. Men ändå....25 miljoner kronor för att visa en reklamsnutt i 30 sekunder. När världen svälter. Hur många barn skulle ha fått mat för de pengarna? Jag vet, det sägs att business är business och ingenting har att göra med svälten på jorden. Är det så?

Hur ska företag som H&M kunna spendera så mycket pengar på reklam när priserna på kläderna  är så låga? Någonstans måste de ju spara. Klädjätten har många gånger fått kritik för sina svältlöner för textilarbetarna. En textilarbetare i Bangladesh, där företaget låter de flesta kläder sys, tjänar ungefär 300 kronor i månaden. Nu är man beredd att betala 25 miljoner kronor för att visa en reklamsnutt på 30 sekunder. Hur mycket Beckham tog för filmen vet jag inte, men läser i en artikel från SVT att företaget går med vinst. Det är ju roligt.

Men åskådarna då? Tycker de att det är så intressant att titta på reklam att de sätter sig framför tvn för att göra det. Tydligen ser många amerikanare fram emot denna kväll. De flesta vänner jag har i Sverige och Italien passar på att göra andra saker när det blir reklam på TVn. De går på toa, dricker vatten, tittar till bäbisen som sover. Ja, vissa hinner till och med diska. 


                                       Bild: http://www.flickr.com/photos/25451173@N08/12099382205/sizes/m/in/photolist-jrbuN2/
Vad tycker du? Skulle du följa programmet Super bowl för att se vilken reklam som är bäst och sprids mest eller skulle du föredra att göra någonting annat?


källor:

RAI 1 telegiornale
http://www.expressen.se/tv/nyheter/utrikes/super-bowl-reklamerna-slass-om-tittarna/
 http://www.svt.se/nyheter/sverige/kritik-mot-h-och-m-s-laga-loner

Inga kommentarer: