måndag 23 februari 2015

Semester i Italien? En strålande idé!


Börjar vårkänslorna komma och du blir sugen på en härlig sommarsemester vid havet? Kanske du i många år har funderat på att åka och besöka vackra vinodlingar? Kanske du är intresserad av kultur och historia och vill veta mer om Roms historia? Gillar du spänning och vill klättra i Alperna? Är du nyförälskad och vill ta din partner på en gondoltur i Venedig? Italien är ett underbart land att semestra i och det finns platser för alla smaker!

 
Bild: Annika Hagdahl Manni

 


Sommaren kan förstås vara för varm för dem som inte gillar att ligga och sola vid en sandstrand, men då kan man passa på och ta en härlig semester i exempelvis Dolomiterna. Vill du njuta av en badsemester, men slippa den värsta värmen kan spara en stor slant genom att boka semester i juni eller början av juli. Även början av september kan bjuda på vackert badväder i Italien.


Bild: privat



Det är inte av en slump som Italien har flest världsarv på UNESCOs lista (http://whc.unesco.org/en/statesparties/it). Här hittar du bland annat den underbara staden Venedig, som jag för första gången hade turen att se ifjol och andra historiska centrum som exempelvis Florens och Neapel. Den eviga staden är givetvis en av de vackraste platserna på jorden men det är också platser som vulkanen Etna och bergskedjan Dolomiterna.

Bild: http://dream-italy.com/



Innan du planerar din semester är det bra om du planerar vad du vill göra just vid detta Italienbesök, för en enda semester räcker förstås inte till allt. Om du vill boka ett exklusivt boende boende med ett vackert läge och det "lilla extra", kan du göra det på sajten Dream Italy (http://dream-italy.com/). Oavsett om du vill bo i egen lägenhet, på hotell eller kanske hyra en villa så kan det ordnas. Du kan till och med hyra en herrgård eller ett slott i Toscana eller en villa på en vacker ö, som Capri eller Sicilien. Dream Italy kan också hjälpa dig som vill köpa hus i Italien.


Bild: Annika Hagdahl Manni


För dig som vill bila för att se mer av landet kan jag faktiskt råda att göra det. Se till att köra försiktigt och stanna gärna i små byar utanför storstäderna. Tänk på att det kostar pengar att köra på Autostradan så det är inte bara bensinpengar du måste räkna med i din resebudget. Jag avråder från att välja augusti som semestermånad för då tar de flesta italienare semester och du riskerar att inte hitta något hotellrum. Allting är dessutom mycket dyrare i augusti och du kan hamna i långa bilköer längs motorvägen.



Bild: Annika Hagdahl Manni


En plats där jag tillbringat många somrar är Salento i Apulien. Där hittar du den historiska staden Lecce med sitt historiska centrum och barockarkitektur. Havets vatten är kristallklart och du kan köpa färsk fisk billigt i de många fiskaffärerna i alla Salentos byar. Om du vill tillbringa din semester i privat boende kan jag råda att ta en titt på facebooksidan Semester i Gallipoli (Semester i Gallipoli) . Om du vill kan du få professionell svensk guidning av en person som bott på denna vackra plats i många år och kan berätta allt om den. Det går direktflyg till Brindisi under sommarmånaderna (fr. början av juni till slutet av augusti) från Stockholm Skavsta till Brindisi, med Ryanair. Du kan också flyga med Air Berlin. Salento är dessutom välkänt för sina goda rosé- och röda viner och för sin matkultur, rikt på fisk, skaldjur och färska grönsaker. Mot begäran kan vin och provsmakningsturer ordnas i området.

Bild: privat Solveig Nolheim



Min hemstad sedan över 30 år är huvudstaden Rom. Om du drömmer om att se den så råder jag dig att slå till och boka en resa! Det finns ingen plats på jorden som liknar denna stad. Du ser historia och kultur var då än går och ingen kan undgå att fångas av den fascinerande atmosfären som Rom erbjuder. Maten är otroligt god och det är underbart att kunna sitta ute länge på de varma sommakvällarna. Även här avråder jag dig från att ta semester i augusti. Staden blir fruktansvärt het och du riskerar att hitta många affärer stängda på grund av industrisemestern. Om du vill ha en guidad visning så kan jag råda dig att kontakta dessa guider i Rom (http://www.guideirom.com/). Jag känner dem personligen och kan verkligen rekommendera dem. De kan få dig att hitta den röda tråden i Roms krångliga historia och även visa dig platser du inte visste fanns!


Bild: privat


Om du har vägarna förbi Rom så råder jag dig att åka och titta på Villa D'Este (http://www.guideirom.com/), som också är ett av UNESCOs världsarv. Ta dig gärna en tur upp i bergen Castell Romani också och ät en härlig rustisk middag i en "fraschetta".

 
Bild: Annika Hagdahl Manni



Själv är det väldigt mycket jag ännu inte sett i detta vackra land, men jag har planer på att resa till Sardinien inom en snar framtid. Innan dess blir det dock en snabb nostalgitripp till Rivieran, där jag tillbringade min ungdoms semestrar. Jag tänker också hinna med en weekendsemester i Salento innan industrisemestern börjar.


Inga kommentarer: