onsdag 11 mars 2015

Om jag skulle starta eget – mitt drömföretag

Jag har många gånger funderat på att starta eget. Efter en lång karriär i olika yrkesroller och många år som chef, har jag lärt mig ett och annat som borde få ett företag att fungera bra. Jag har sett många saker som inte fungerar, men även flera som fungerar bra. Jag har lärt mig av mycket av skillnaden på italienska och svenska företag och har även jobbat länge i internationell miljö. Jag tror därför att jag skulle kunna använda mina positiva erfarenheter som "best practise" och undvika de många fallgropar jag sett företagsledningar klampa ner i. Man lär sig av misstag – egnas och andras – men även av att se saker fungera bra.

Bild: flickr.com Dieffebi


Innan man startar ett företag bör man förstås tänka på vad man tycker om att göra och vad man är bra på. När man ska investera energi och pengar i någonting eget är det bra om man kan göra det man brinner för. Man bör förstås också kolla att man har ett startkapital som räcker till.





Min dröm skulle vara att starta ett internationellt tjänsteföretag, en internationell språkskola, ett företag för content writing och översättningar på olika språk, eller en kombination av de sakerna. Om jag skulle välja det första alternativet skulle det vara möjligt att få undervisning via Skype för personer som inte har tid att ta sig till lektionerna eller för de som bor långt ifrån lärarna. Jag skulle inte behöva något stort startkapital, men jag skulle dock investera i marknadsföring. Först skulle jag behöva hitta rätt målgrupp och sedan kunna marknadsföra mig på rätt sätt. Jag skulle kunna ha ett litet kontor och låta en del av personalen jobba hemifrån. På så sätt skulle jag spara många utgifter och personalen skulle kunna planera sina arbetsdagar på bästa sätt.



Idag är det oerhört viktigt att kunna marknadsföra sig på nätet. Även Italien börjar vakna till här, men Sverige ligger ljusår före. Det är viktigt att investera i en bra hemsida, för det är på nätet man syns i dagens affärsvärld. Det finns företag som har en särskild person som jobbar med SEO och ser till att företagets hemsida får tillräckligt många besökare, skickar ut nyhetsbrev och så vidare. Att synas på sociala media och resultera bra i sökmotorer som Google och Bing är A och O för dagens företag och kan vara väldigt tidskrävande att sköta själv. Jag skulle nog outsourca den tjänsten till ett externt företag då jag har sett hur lång tid det tar att göra själv. Företaget Webpower (http://www.webpower.se/) är ett företag som kan ge professionell hjälp med marknadsföringen och det skulle kännas skönt att få den skräddarsydd av experter. Jag kanske skulle behöva hjälp med att lansera kampanjer, nyhetsbrev och att sedan analysera resultaten också för det skulle underlätta att förstå vilka behov som finns ute på marknaden.


Bild: flickr.com  polina flegontovna


Personalen är varje företags "hjärta". Det är människan som gör företaget fungerande och man måste se till att bra syre kommer in och ut ur hjärtat. Jag skulle kunna hitta personal själv med hjälp av mina kontakter, för jag har turen att ha ett stort nätverk av internationella kontakter. Många av dessa är vänner som jag känner personligen och har samarbetat med under många år. Jag känner många språklärare, översättare och skribenter som jobbar på olika språk. Kunskap är viktigt, liksom motivation. Jag skulle därför investera i kurser så att personalen kan förkovra sina kunskaper och hålla motivationen i topp.



En sak är klar: Jag skulle driva ett företag på svenskt sätt. Sverige är känt internationellt för att ha många möten, och det är någonting jag respekterar. Kommunikation är grunden till ett bra samarbete. Jag har sett alltför många små företag gå under, ofta för att de inte har kunnat behålla den kvalificerade personal de hade.




Inga kommentarer: