onsdag 2 september 2015

Toapapper eller pappersnäsdukar - En skattefråga?


Skolorna börjar snart i mitt nya hemland och mina tankar börjar snurra runt skolor och skatter. Jag bor i Italien, men kommer från Sverige. Om jag hade bott i Sverige hade jag betalat mindre skatt än jag gör nu och mina barn skulle ha haft gratis toapapper på skolan! Helt otroligt! Inte bara toapapper, förresten. De skulle ha haft gratis skolmat, skolböcker och någonting som heter barn- studiebidrag!

Bild: flickr.com Christian Olausson

Det började på dagis. Maten på dagis skulle betalas varje månad. Inte bara det! Man samlade ihop en summa pengar som skulle gå till allt material: toapapper, pennor, ritpapper, målarfärger och annat. Efter varje termin köpte man också förstås en present till fröknarna. 

Bild: https://www.flickr.com/photos/91470992@N02/

Så fortsatte det. De första fem åren i den obligatoriska skolan var böckerna gratis, men inte toapappret eller annat material man skulle använda. Även skolmaten skulle betalas, förstås, oavsett om barnen åt eller inte.

Ju högre upp i klasserna barnen kommer, desto dyrare blir det att gå i skolan i Italien. Utflykterna blir längre och dyrare också och en del familjer har svårt att hitta pengar till allt. Visst kan man få hjälp med pengar till böcker och skolmat, men då måste man tjäna väldigt lite pengar.
Bild: https://www.flickr.com/photos/lameridianaedizioni/
Skolböckerna blir dyrare och dyrare och i första gymnasieklass kan nya böcker mer än 500 euro! Man trängs därför i bokaffärer och på marknader innan skolorna börjar, för att få tag på begagnade böcker i bra skick billigt. I gymnasiet samlar man inte längre ihop pengar till toapapper, utan eleverna tar med sig pappersnäsdukar på toaletten. Detta är en vana som man sedan har med sig livet ut, för ingenstans finns toalettpapper att finna i Italien. Utan pappersnäsdukar kan du inte klara dig! På sjukhus, gym eller på restaurangen ska du ha tur om det finns toapapper. Kanske du slipper näsdukarna om du jobbar på en privat arbetsplats.


Bild: flickr.com Collectioseum

Jag är ingen expert på ekonomi, utan har bara vanligt "bondförnuft". Jag skulle dock bli tacksam om någon expert skulle kunna förklara för mig varför det inte finns toapapper på skolorna i Italien när man i genomsnitt betalar 48% i skatt av en genomsnittlig lön medan men i Sverige betalar 42%. Genomsnittet för OECD är 36%. Varför har man barn- och studiebidrag i Sverige men inte i Italien? Finns det någon som vet?




Hur många av mina arbetstimmar går åt till att betala sådant som jag skulle få tillbaka genom skatten i Sverige? Jag bara undrar...




Källa: http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Skatter/Rakna-pa-dina-skatter/Rakna-ut-din-skatt/

Inga kommentarer: