lördag 5 september 2015

Tro på dina drömmar - Graffitikonstnären Adam 22 lever på sina!

Jag kunde inte motstå frestelsen att träffa ännu en person som låtit sina drömmar gå i uppfyllelse! Adam Algotsson är bara 22 år men har en intressant historia bakom sig. Han är graffitikonstnär och lever på det! Jag kunde inte missa hans utställning i Borås. 


Adam på sin utställning i Borås

Adam föddes 1993. Han har alltid gillat att måla och skapa och i gymnasiet började han med graffiti. I början målade han mycket olagligt och han åkte fast på bar gärning en gång när han bara var 14 år. Efter den gången började han måla mer och mer på lagliga platser medan målningarna blev alltmer avancerade. Hans passion för konsten växte och han började även måla på canvas. Han skissade varje stund han hade över.

Adams målning från Roskilde 2014
En dag fick han ett beställningsjobb hos en kille som också hette Adam. Hans namn skulle skriva i hans sovrum, med silvrig text och svarta konturer. När jobbet var utfört skulle killens pappa betala uppdraget. Gissa Adams förvåning när han såg vem pojkens pappa var! Det var polismannen som hade arresterat honom! Han hade blivit förtjust i Adams konst och velat visa honom att han kunde leva på sin gåva istället för att hamna i fängelse!
Kristineberg - Borås

Adam är idag glad att detta hände. Sedan dess har han utfört mer än 150 beställningsjobb! Räddningstjänsten, Onyx Sportcenter och Textile Fashion Center i Borås är bara några av hans kunder. Han har även målat ungdomsgårdar, skridskohallar och privatpersoners väggar. En vägg på Roskildefestivalen är också Adams verk och han designar tapeter till Mr Perswall och etiketter till Borås Bryggeri. Mest känd blev han när han medverkade i No Limit och designade tunneln under Kungsleden i Borås. 

Adam har inte studerat på konsthögskola. Han är helt och hållet självlärd. Han gick Konst-och bild på gymnasiet, men följer bara sina egna intuitioner när han målar. Han är noggrann och han målar aldrig samma sak två gånger. 

Vinylen Återkomst
Min favorittavla är nog den som heter Vinylen Återkomst. Jag sade att den känns rätt för "min ålder". Adam berättar att personer i alla åldrar älskar graffiti. Dagens äldsta kund var runt 70, sade han, och 40-åringar gillar tecknade figurer som verkar komma från tecknad film.


Jag frågar Adam när han bestämde sig för att öppna ett eget företag. Han berättar att han har sin syster att tacka för det rådet. Han fick en beställning av ett företag för tre år sedan och var då tvungen att öppna ett företag för att kunna fakturera. "Jag har aldrig gått back", säger han stolt. 
Adams verk i Hulta Fritidsgård

Slutligen frågar jag Adam vilket budskap han har att ge till ungdomar världen över. Adam ler med sina klarblå ögon och säger: Tro på dina drömmar! Gör allt för att uppnå dem! Men var beredd på att mista några kompisar. Man behöver inte hänga med kompisar varje dag. Det gäller att jobba hårt och man måste kunna vara ensam. Förut var kompisarna viktiga för mig, men nu har mitt självförtroende växt och jag trivs utmärkt även för mig själv. 



Lycka till, Adam! 

Vill du veta mer om Adam och hans konst? Titta gärna in på hans hemsida: http://appear37.com/


Ordet Graffiti kommer av grekiska gra´phō - 'skriva'). Graffiti har bl.a. påträffats vid utgrävningarna i Pompeji, i Roms katakomber och i medeltida kyrkor.
Under andra världskriget tillkommer nya former och material; "Kilroy was here" spreds som vandringsklotter, och åren kring 1968 ökade det politiska användandet.
Med spraykonst menas den form som från 1970-talets början utvecklats av ungdomar i USA med tags (namnteckning) eller bilder med sprayfärg på t.ex. murar och tåg. Graffiti av detta slag börjar uppträda på olika håll i Europa på 1980-talet, i Sverige 1984.
Källa: Nationalencyklopedin

Inga kommentarer: